Thursday, December 13, 2012

Pesto & courgettes

Let's go for the first "recipe" of this blog. This is an idea that I got from one of my Italian housemates back in Melbourne. We had a thanksgiving dinner all together and he decided to make some pasta, I already thought I would not be able to eat them when he said he made something vegan so that I could try as well! I was so touched by this attention. And of course it was amazing!
For his recipe, he used zucchinis, pine nuts, olive oil and fresh basil. When I got back home (here in France), I really wanted to cook this again. Unfortunately I didn't get any pine nuts just because they were really expensive (well I hope I'll find cheap one somewhere else at one point) so I decided to try something else with what I had at home.

I used (pesto for 3 to 4 serves depending how much you'll use):

- 2 zucchinis
- about 10 walnuts (fresh ones that I peeled), roughly chopped
- 1/4 of a large onion
- 1 tablespoon olive oil
- dehydrated basil (to taste, but as it does not have as much taste as fresh one I used a lot)
- salt and pepper to taste

Cook the zucchinis in boiling water (with the peel so that it doesn't turn into purée). It will take approximately 20 minutes, check with a knife to be sure. At the same time you can sweat the onion. Then when the zucchinis are done peel them (keeping the peel would give you a pesto less "smooth" but I don't think It would change the taste) and cut them roughly. Put them in a bowl or in a food processor with the onion, the walnuts, the olive oil, basil, salt and pepper. Blend everything together until you like the texture (very smooth or with some crunchy bit left) and you're done :)

Alternatives: I think it could be nice to do it with a bit of garlic! and why not try some nutritional yeast in it...

NB: I'll get a better picture soon... sorry!



C'est parti pour la première recette de ce blog! C'est une idée qui me vient d'un de mes colocataires italiens de ma maison de Melbourne. On avait fait un petit repas de Thanksgiving et je me disais déjà que je ne pourrais pas goûter ses pâtes quand il me tend une assiette en précisant que c'était vegan! J'étais trop touchée par l'attention :) et bien sûr c'était délicieux!
Pour sa recette, il avait utilisé des courgettes, des pignons de pin, de l'huile d'olive et du basilique frais. Dès que je suis revenue en France j'ai voulu la faire mais je n'ai trouvé que des pignons de pin hors de prix pour le moment donc j'ai décidé d'essayer quelque chose avec ce que j'avais sous la main.

J'ai utilisé (pour 3 à 4 personnes selon la quantité de pesto que vous utilisez):

- 2 courgettes
- une dizaine de noix (que j'ai décortiqué), grossièrement concassées
- 1/4 d'un gros oignon
- une cuillère à soupe d'huile d'olive (à adapter selon l'humidité des courgettes)
- du basilique déshydraté (à votre convenance, j'en ai mis pas mal étant donné que ça a moins de goût que le frais)
- sel et poivre

Faire cuire les courgettes dans de l'eau bouillante. Ca prendra environ 20 minutes, mais il faut vérifier avec une pointe de couteau pour être sûr (quand c'est tendre c'est cuit). En même temps, faire suer l'oignon. Quand les courgettes sont cuites, les éplucher (garder la pelure ferait un pesto plus granuleux mais je ne pense pas que ça modifierait le goût) et les couper grossièrement. Mettre le tout dans un bol (pour ensuite utiliser un mixeur) ou dans un blender avec l'oignon, l'huile, les noix, le basilique, le sel et le poivre. Mixer le tout jusqu'à ce que la texture vous convienne (lisse ou un peu plus "crunchy") et Voilà :)

Variantes: je pense qu'ajouter un peu d'ail pourrait être cool! et pourquoi pas un peu de levure alimentaire... (parmesan végétalien)

Ps: je me ratraperai pour la photo...

No comments:

Post a Comment